EPOKA KAMIENI ŁUPANYCH – Lata 90-10.  (subiektywny przegląd płyt)

EPOKA KAMIENI ŁUPANYCH – Lata 90-10. (subiektywny przegląd płyt)

Cztery lata przerwy od ostatniego albumu. Lata, w czasie których panowie z zespołu pogodzili się, ale stracili jednego z muzyków. Bill Wyman zawsze stał na drugim planie. Podobno miał twórczy wkład w kilka kompozycji, jednak liderzy grupy nigdy nie dopisali go jako współautora. Jedynym jego utworem jest „In Another Land” umieszczony na „Their Satanic Majesties Request” i wydany na singlu w USA. Bill w latach 70. wydawał równolegle solowe płyty, ale teraz postanowił opuścić Stonesów. Pod koniec dekady utworzył grupę „Bill Wyman’s Rhythm Kings”, z którą występuje w klubach, grając głównie standardy rock’n’rollowe i bluesowe. Zespół był nawet dwa razy w Polsce. Nie dane mi było ich widzieć, a szkoda.

Swoją drogą jedynym muzykiem The Rolling Stones, który mnie trochę irytuje, jest perkusista Charlie Watts. W każdym kawałku musi popisać się przejściem na werblu, a często nawet zaczyna nim utwory. Im jest starszy, tym bębni gorzej.

Voodoo Lounge – 1993

Najpierw usłyszałem w radio singiel „Love Is Strong”. Nie poznałem, że to oni. Pomyślałem – to świetna kapela i świetny kawałek, trochę pod Stonesów. Dopiero w refrenie poznałem głos Jaggera. Nie mogłem się doczekać kupienia płyty. Trochę mnie wtedy rozczarowała, ale dziś lubię jej słuchać. To pierwszy album z udziałem basisty Darryla Jonesa. Nie został on przyjęty do zespołu na równorzędnych prawach, jednak gra z nim do dziś.

O otwierającym płytę numerze już pisałem. Dwa następne to przyzwoite, rock’n’rollowe kawałki. „New Faces”, sympatyczna ballada nawiązująca brzmieniem klawesynu do „Lady Jane”. W „Moon Is Up” Charlie Watts gra na czymś, co nazwano Mystery Drum. Moim zdaniem, tłucze szczoteczkami w krzesło. „Brand New Car” – bliźniaczy utwór z „Love Is Strong”. Fajna partia instrumentów dętych w refrenie. Są jeszcze dwie ballady „Out of Tears” i „Blinded by Rainbows” – nie mają klawesynowego uroku „New Faces”, ale i tak są jaśniejszymi momentami płyty. „Sweethearts Together”, „Suck on the Jugular” i „Mean Disposition” zespół mógł sobie darować.

Jak na tyle lat przerwy w nagrywaniu mogło być lepiej.

„Love Is Strong„, „You Got Me Rocking”, „Sparks Will Fly”, „The Worst,” „New Faces”, „Moon Is Up”, „Out of Tears„, „I Go Wild”, „Brand New Car”, „Sweethearts Together”, „Suck on the Jugular”, „Blinded by Rainbows”, „Baby Break It Down”, „Thru and Thru”, „Mean Disposition”.

(3.5/5)

Bridges to Babylon – 1997

Znów minęły cztery lata. Stonesi przygotowali singiel „Anybody Seen My Baby?”. Na szczęście córka Jaggera zauważyła w porę, że utwór mocno przypomina „Constant Craving”, jedną z piosenek k.d. lang. Porozumiano się z managamentem artystki i dopisano jako autorów rzeczonego singla k.d. lang i Bena Minka, twórców „Constant Craving”. Następnie na singlach wydano jeszcze „Flip The Switch”, „Saint of Me” i „Out Of Control”, utwory – delikatnie mówiąc – słabe. Podobają mi się „Low Down” i balladowy „Already Over Me”. „You Don’t Have To Mean It” to z kolei sympatyczny numer reggae zaśpiewany przez Richardsa. „Might as Well Get Juiced” – niby psychodelia. „Always Suffering” – autoplagiat „Blinded by Rainbows” z poprzedniej płyty. Pozostałe utwory przemilczę.

„Bridges to Babylon” nie sprzedawała się rewelacyjnie, ale w czasie koncertów stadiony były pełne. To była największa trasa koncertowa w dziejach rocka. Zawitali wtedy również do Polski. To był wspaniały koncert.

„Flip the Switch”, „Anybody Seen My Baby?„, „Low Down”, „Already Over Me”, „Gunface”, „You Don’t Have To Mean It”, „Out of Control”, „Saint of Me„, „Might as Well Get Juiced”, „Always Suffering”, „Too Tight”, „Thief in the Night”, „How Can I Stop”.

(2/5)

A Bigger Bang – 2005

Smutny był fakt, który sobie przy okazji wydania tej płyty uświadomiłem. Taki, że The Rolling Stones prawdopodobnie nie nagrają już nigdy genialnego albumu.

Koncert w Polsce w 2007 r. sobie darowałem, bo się obraziłem, ale potem mimo wszystko było mi szkoda.

„Rough Justice” – kapitalny numer na otwarcie. Świetnie brzmiące gitary, rewelacyjnie spiewający Jagger, a dalej? Im dalej tym gorzej. Funkujący „Rain Fall Down” brzmi jak z sesji do „Undercover”. Zwrotka hitowego „Streets of Love”, brzmi bardzo podobnie jak zwrotka „Out Of Tears” z „Voodoo Lounge”. Keitch nudzi potwornie w „This Place Is Empty”, a takie energetyczne kawałki kiedyś śpiewał. Jest na płycie perełka. Nazywa się „Back of My Hand” i jest tym, co Stonesi czują najlepiej – porządnym bluesem.

Gdybym był Stonesem i miał pełne konto, to bym sobie założył klub bluesowy i w soboty wieczorem wychodziłbym na scenę. Ja Stonesem nie jestem, a ci prawdziwi wolą stadiony, nie zadymione kluby. Szkoda.

„Rough Justice„, „Let Me Down Slow”, „It Won’t Take Long”, „Rain Fall Down”, „Streets of Love„, „Back of My Hand”, „She Saw Me Coming”, „Biggest Mistake”, „This Place Is Empty”, „Oh No, Not You Again”, „Dangerous Beauty”, „Laugh, I Nearly Died”, „Sweet Neo Con”, „Look What the Cat Dragged In”, „Driving Too Fast”, „Infamy”.

(2/5)

Jak wiadomo, zawsze dobrze sprzedają się różnego rodzaju składanki największych przebojów. Stonesi wydali ich kilka. Najważniejszą z nich opisałem w odcinku „Lata 60.”. W tamtym czasie regułą było nieumieszczanie na longplayach piosenek singlowych, toteż taka składanka jest obowiązkowym zakupem dla kogoś, kto chce mieć całą dyskografię zespołu. Jeżeli nie chcemy kupować kolejnych płyt z lat 1970-2010, a potrzebujemy zestawu późniejszych hitów, też mamy w czym wybierać.

Made in the Shade – 1975

Pierwsza składanka po rozstaniu z wytwórnią „Decca”. Repertuar z zaledwie czterech płyt. Jeszcze za wcześnie na zestaw wielkich przebojów. Z jakiegoś powodu w każdym razie Stonesi taki zestaw piosenek wybrali. Jeśli połączyć to wydawnictwo z następnym, to już nie będzie tak źle.

„Brown Sugar”, „Tumbling Dice”, „Happy”, „Dance Little Sister”, „Wild Horses”, „Angie”, „Bitch”, „It’s Only Rock’n Roll (But I Like It)”, „Doo Doo Doo Doo Doo (Heartbreaker)”, „Rip This Joint”.

(2.5/5)

Sucking in the Seventies – 1981

Może niekoniecznie przeboje, ale doskonałe piosenki. W tym dwie w wersjach koncertowych. Dobry przekrój przez lata 70. Bardzo lubię takie zestawy, zespół wybiera sam piosenki, które uznaje za ważne (David Bowie wydał dwie takie płyty), nie kierując się listami przebojów. Polecam.

„Shattered”, „Everything Is Turning to Gold”, „Hot Stuff”, „Time Waits for No One”, „Fool to Cry”, „Mannish Boy”, „When the Whip Comes Down”, „If I Was a Dancer (Dance Pt. 2)”, „Crazy Mama”, „Beast of Burden”.

(5/5)

Rewind (1971-1984) – 1984

Nie wiedzieć czemu, znów po latach podział na wersję brytyjską i amerykańską.

Wydanie brytyjskie:

„Brown Sugar”, „Undercover of the Night”, „Start Me Up”, „Tumbling Dice”, „It’s Only Rock ‚n’ Roll (but I Like It)”, „She’s So Cold” (brak w wersji amerykańskiej), „Miss You”, „Beast of Burden”, „Fool to Cry”, „Waiting on a Friend”, „Angie”, „Respectable” (brak w wersji amerykańskiej).

Wydanie amerykańskie dodatkowo:

„Hang Fire”, „Emotional Rescue”, „Doo Doo Doo Doo Doo (Heartbreaker)”.

(4.5/5)

Jump Back: The Best of The Rolling Stones – 1993

Doskonały zestaw hitów. Wszystko co potrzeba miłośnikom „The Best of…” Jeżeli zakupiliśmy zestaw „London Years”, dokładając „Jump Back”, mamy wszystkie największe przeboje grupy. Dokładając „Sucking in the Seventies”, mamy nawet więcej.

„Start Me Up”, „Brown Sugar”, „Harlem Shuffle”, „It’s Only Rock ‚n’ Roll (but I Like It)”, „Mixed Emotions”, „Angie”, „Tumbling Dice, Fool to Cry”, „Rock and a Hard Place”, „Miss You”, „Hot Stuff”, „Emotional Rescue”, „Respectable”, „Beast of Burden”, „Waiting on a Friend”, „Wild Horses”, „Bitch”, „Undercover of the Night”.

(5/5)

Forty Licks – 2002

Dogadali się z Deccą i efektem jest składanka z całego okresu działalności. Doskonały przekrój przez karierę Stonesów.

Dysk pierwszy

„Street Fighting Man”, „Gimme Shelter”, „(I Can’t Get No) Satisfaction”, „The Last Time”, „Jumpin’ Jack Flash”, „You Can’t Always Get What You Want”, „19th Nervous Breakdown”, „Under My Thumb”, „Not Fade Away”, „Have You Seen Your Mother, Baby?”, „Standing in the Shadow?”, „Sympathy for the Devil”, „Mother’s Little Helper”, „She’s a Rainbow”, „Get Off of My Cloud”, „Wild Horses”, „Ruby Tuesday”, „Paint It, Black”, „Honky Tonk Women”, „It’s All Over Now”, „Let’s Spend the Night Together”.

Dysk drugi

„Start Me Up”, „Brown Sugar”, „Miss You”, „Beast of Burden”, „Don’t Stop”, „Happy”, „Angie”, „You Got Me Rocking”, „Shattered”, „Fool to Cry”, „Love Is Strong”, „Mixed Emotions”, „Keys to Your Love”, „Anybody Seen My Baby?”, „Stealing My Heart”, „Tumbling Dice”, „Undercover of the Night”, „Emotional Rescue”, „It’s Only Rock ‚n’ Roll (But I Like It)”, „Losing My Touch”.

(5/5)

Rarities 1971-2003 – 2005

Składanka stron B singli, wykonań koncertowych oraz innych wersji specjalnych bardziej i mniej znanych utworów. Płyta dla koneserów.

„Fancy Man Blues”, „Tumbling Dice”, „Wild Horses”, „Beast of Burden”, „Anyway You Look at It”, „If I Was a Dancer (Dance Pt. 2)”, „Miss You”, „Wish I’d Never Met You”, „I Just Wanna Make Love to You”, „Mixed Emotions”, „Through the Lonely Nights”, „Live with Me”, „Let It Rock”, „Harlem Shuffle”, „Mannish Boy”, „Thru and Thru”.

(3/5)

Lata 60

Lata 70

Lata 80

Live

2 komentarze to “EPOKA KAMIENI ŁUPANYCH – Lata 90-10. (subiektywny przegląd płyt)”

  1. fijał pisze:

    Przeczytałem wszystkie odcinki „sagi” o Stonesach. Bardzo wartościowa rzecz jak dla mnie. Przymierzałem się właśnie do przesłuchania ich dyskografii i z przyjemnością skonfrontuję moje wrażenia z wrażeniami Totema. Jagger i spółka nigdy nie należeli do moich szczególnych ulubieńców, ale to jednak klasyka i warto to znać.

  2. totem pisze:

    Dziękuję za zainteresowanie i czekam na wrażenia po przesłuchaniu płyt. Niebawem ostatni odcinek mojego cyklu – albumy koncertowe.
    Pozdrawiam

Leave a Reply

Twój adres e-mail nie zostanie opublikowany. Wymagane pola są oznaczone *