Redakcja Cyfrowe Średniowiecze

Redakcja Cyfrowe Średniowiecze

WSTĘP

Zanim dotarła do mnie ta płyta pomyślałem, iż warto posłuchać tego materiału udając, że nie znam dorobku lidera grupy. Nie do końca się to udało. „Cyfrowe Średniowiecze” jest logiczną kontynuacją tego, co działo się wcześniej w muzycznym życiu Dariusza Duszy, bo to o nim mowa. Dla tych co nie wiedzą (uwaga – laurka): gitarzysta, kompozytor i tekściarz, zasłużona postać polskiej muzyki niezależnej. Działał w takich formacjach, jak legendarna Śmierć Kliniczna, Absurd, DiM, Shakin’ Dudi. Jest autorem tekstów dla tej ostatniej formacji. Jako tekściarz udzielał się również w zespole Dżem. W roku 2011 ukazała się debiutancka płyta Redakcji – nowej grupy Duszy pod tytułem „Horroskop” . Minął rok i w odtwarzaczu kręci się już następny album formacji.

MUZYKA

Nie ma żadnych wątpliwości co do klasy muzyków, z którymi mamy do czynienia. Wokalista Adam Antosiewicz bardzo dobrze daje sobie radę z materiałem, aczkolwiek zdecydowanie lepiej się czuje i rasowo brzmi w ostrych numerach. W moim odczuciu najsłabiej wypadł w utworze tytułowym.

Sam zespół we wkładce dołączonej do płyty określa swój repertuar jako mieszankę punk rocka rock’n’rolla i garażowych brzmień lat 60. Nietrudno się z tym nie zgodzić. Refren utworu „Wyprostowany palec” to akordy żywcem wzięte z „Wild Thing” The Troggs. Zabieg zapewne celowy. „A może spróbuj” i „Cyfrowe średniowiecze” Dariusz Dusza okrasił stylowymi rock’n’rollowymi zagrywkami (kłania się wieloletnia współpraca z Ireneuszem Dudkiem). Swoją drogą tego pierwszego utworu nie udało mi się nigdy posłuchać cicho, gałka we wzmacniaczu sama podkręca głośność. Ciekawym zabiegiem jest niby jazzowy refren w „Winylu” i orientalne solo gitary akustycznej. „Daj pospać” to ska trochę w klimacie The Clash. Numer o sporym potencjale przebojowości.

„Sto pełnych samotności lat”, „Kopiuj, wklej” i wspomniany „A może spróbuj” to moje power trio!

TEKSTY

Jak nam się żyje w świecie cyfryzacji, wszechobecnych gadżetów, których pożądamy, a które nie są nam potrzebne? Jak nam się słucha muzyki, która jest patchworkiem z gotowych już utworów? Jak sobie radzić, gdy rzeczywistość rozmija się z marzeniami? Może warto wrócić do porzuconych i zapomnianych wartości?

Trochę to przygnębiające, że dwa teksty robiące największe wrażenie pochodzą z czasów, gdy lider udzielał się w zespole Absurd. Przygnębiające, bo słowa te po latach wciąż są aktualne – „Tak łatwo powiedzieć: tak, skinięcie głową z góry na dół jest zgodne z prawem ciążenia” – z utworu „Mechanika” i „Nasze realia to anomalia” z „Nasze realia”.

FINAŁ

Kawał porządnego rockowego grania prawie nieobecnego w mediach, czego komentować nie zamierzam, bo nie rozumiem. Piosenek „o ludziach takich jak ja i ty” jak głosi tekst „Niezdarnego szkicu”, trzeba szukać na własną rękę. W tym wypadku warto do nich dotrzeć.

Cyfrowe średniowiecze, Sto pełnych samotności lat, Miliony much, Kopiuj, wklej, Daj pospać, Dwie głowy, Cwany jeż, Mechanika, Niezdarny szkic, Bełkotem pijany, A może spróbuj, Rewanż, Wyprostowany palec, Winyl, Nasze realia

Data wydania: 13.10.2012

Wydawca: Jimmy Jazz Records

Redakcja Cyfrowe Średniowiecze (4.5/5)

Leave a Reply

Twój adres email nie zostanie opublikowany. Pola, których wypełnienie jest wymagane, są oznaczone symbolem *